Σε εννέα βήματα θα ολοκληρώνεται η διαδικασία, κομβικός ο ρόλος των συμβολαιογράφων
Ολα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι φορολογούμενοι για τον φόρο μεταβίβασης
Υποχρεωτικά ηλεκτρονικά θα γίνονται όλες οι αγοραπωλησίες ακινήτων, χωρίς επισκέψεις στην εφορία και γραφειοκρατία, από την 1η Ιουνίου. Οι δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων για τη σύνταξη συμβολαιογραφικού εγγράφου πώλησης, τα οποία βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες ισχύει το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων, υποβάλλονται ηλεκτρονικά, όπως και οι δηλώσεις για τη ματαίωση του συμβολαιογραφικού εγγράφου. Μέχρι το τέλος του έτους θα υποβάλλονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα και οι υπόλοιπες δηλώσεις φορολογίας κεφαλαίου, ήτοι γονικές παροχές και δωρεές.
Η διαδικασία θα ολοκληρώνεται σε 9 βήματα, τα οποία είναι:
- Ο συμβολαιογράφος συντάσσει τη δήλωση για λογαριασμό αγοραστή και πωλητή
- Η δήλωση αποστέλλεται στη θυρίδα αγοραστή και πωλητή στο myTaxisnet
- Ο αγοραστής και ο πωλητής αποδέχονται τη δήλωση
- Η δήλωση υποβάλλεται αυτόματα και βεβαιώνεται ο φόρος
- Ο συμβολαιογράφος ενημερώνεται αυτόματα για την υποβολή της δήλωσης
- Ο αγοραστής πληρώνει τον φόρο ψηφιακά (με κάρτα ή web banking)
- Το Taxis ενημερώνεται για την πληρωμή του φόρου
- Το αποδεικτικό καταβολής αναρτάται στο myProperty για συμβολαιογράφο και αγοραστή
- Ο συμβολαιογράφος αναρτά το συμβόλαιο στo myProperty
Ο ρόλος των συμβολαιογράφων
Η διαδικασία των ηλεκτρονικών μεταβιβάσεων ακινήτων, οι οποίες θα διεκπεραιώνονται στο γραφείο του συμβολαιογράφου, αφορά μόνο τις αρχικές δηλώσεις και όχι τις τροποποιητικές ή άλλες δηλώσεις, για τις οποίες θα ισχύει η παραδοσιακή χειρόγραφη μέθοδος. Eνώ οι δηλώσεις μεταβίβασης θα διενεργούνται από τους συμβολαιογράφους, την ευθύνη για την ορθότητα των στοιχείων θα την έχουν οι συμβαλλόμενοι, ενώ θα υπογράφουν υπεύθυνη δήλωση για τυχόν απαλλαγή από τον φόρο μεταβίβασης ακινήτων, λόγω απόκτησης πρώτης κατοικίας.
Στη συνέχεια η αρμόδια ΔΟΥ ελέγχει την ακρίβεια των δηλούμενων και τη συνδρομή των προϋποθέσεων απαλλαγής μέσα σε 60 ημέρες και αν απαιτούνται πρόσθετα δικαιολογητικά, ο φορολογούμενος καλείται να τα προσκομίσει εντός 5 εργάσιμων ημερών. Ειδικότερα, οι αρχικές εμπρόθεσμες δηλώσεις φόρου μεταβίβασης ακινήτων (δηλώσεις ΦΜΑ) για τη σύνταξη συμβολαιογραφικού εγγράφου πώλησης, που αφορούν ακίνητα τα οποία βρίσκονται σε περιοχές στις οποίες ισχύει το σύστημα αντικειμενικού προσδιορισμού αξίας ακινήτων, υποβάλλονται ηλεκτρονικά. Ηλεκτρονικά επίσης υποβάλλονται και οι δηλώσεις για τη ματαίωση του συμβολαιογραφικού εγγράφου, εφόσον οι αρχικές έχουν υποβληθεί με τον ίδιο τρόπο.
Επίσης, θα συντάσσεται μία δήλωση ανά αγοραστή, ανεξαρτήτως του αριθμού των πωλητών και των μεταβιβαζόμενων ακινήτων.
Επί της ουσίας πάντως έχει μεταφερθεί στους συμβολαιογράφους το έργο της μεταβίβασης των ακινήτων που διεκπεραιώνει η εφορία. Όπως υποστηρίζουν μάλιστα, η διαδικασία της μεταβίβασης δεν γίνεται ούτε με 9 κλικ, που υποστηρίζει η Ανεξάρτητη Αρχή Δημοσίων Εσόδων, αλλά πρόκειται για μια πολυδαίδαλη διαδικασία.
Τις δυσκολίες των e-μεταβιβάσεων ακινήτων έχει επισημάνει η Συντονιστική Επιτροπή Συμβολαιογραφικών Συλλόγων Ελλάδος. Όπως υποστηρίζει, η διαδικασία συνεχίζει να απαιτεί συνυποβαλλόμενα έγγραφα με τη μορφή των δικαιολογητικών, τη σάρωσή τους και την αποστολή τους στην αρμόδια οικονομική υπηρεσία, ενώ τα προβλήματα που προκαλούνται από την πολύπλοκη, αλληλοσυγκρουόμενη και ατελή νομοθεσία για τον υπολογισμό των αντικειμενικών αξιών, σε θέματα όπως η παλαιότητα των ακινήτων, η χρήση και ο χαρακτηρισμός τους από τις εγκυκλίους του υπουργείου Οικονομικών, δεν αντιμετωπίζονται τη δεδομένη στιγμή στο σύνολό τους.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιο σας εδώ!