Μια πολύ ενδιαφέρουσα ανάρτηση έκανε για τη γέφυρα της Ιόνιας οδού που βρίσκεται στα όρια των Νομών Πρέβεζας και Ιωαννίνων ο κ.Κώστας Τρεμπέλης, ο οποίος αναφέρει τα παρακάτω:
Η Γέφυρα Τσαγκαρόπουλου είναι η μεγαλύτερη και πιο εντυπωσιακή γέφυρα της Ιόνιας Οδού και αποτελεί ένα θαύμα της τεχνολογίας.
Συχνά αναφέρεται και σαν γέφυρα Κοτσανόπουλου, βρίσκεται όμως στο Δημοτικό Διαμέρισμα Κλεισούρας, του Δήμου Ζηρού του Ν. Πρέβεζας, στη θέση “Χάλασμα», μετά το Γοργόμυλο.
Όταν οι μηχανικοί της Εγνατίας Οδού, κατασκεύαζαν τη γέφυρα στη Σκάλα Παραμυθιάς, όλοι μιλούσαν για ένα τεχνολογικό θαύμα… Άλλωστε η ίδια η Εγνατία για τους Ηπειρώτες ήταν το θαύμα που περίμεναν χρόνια.
Η ολοκλήρωση της Εγνατίας, του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, δεν άφησε μόνο ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής στην Ελλάδας. Άφησε και μία τεχνογνωσία μοναδική, ειδικά σε δύσκολα τεχνικά έργα, όπως είναι οι γέφυρες και οι σήραγγες.
Η ολοκλήρωση της Εγνατίας, του μεγαλύτερου οδικού άξονα της χώρας, δεν άφησε μόνο ένα από τα σημαντικότερα έργα υποδομής στην Ελλάδας. Άφησε και μία τεχνογνωσία μοναδική, ειδικά σε δύσκολα τεχνικά έργα, όπως είναι οι γέφυρες και οι σήραγγες.
Έτσι, παρά τα προβλήματα που συνάντησαν εξ αιτίας των πολιτικών και οικονομικών συνθηκών στην χώρα, σήμερα προχωρούν με ικανοποιητικούς ρυθμούς τα έργα στους υπόλοιπους οδικούς άξονες.
Ειδικά στην Ιόνια οδό, η οποία σε αρκετά σημεία, κατασκευάζεται σε πολύ δύσκολα ορεινά εδάφη, εφαρμόζεται όλη τη τεχνογνωσία που αποκτήθηκε από την κατασκευή δύσκολων τεχνικών έργων στην Εγνατία οδό.
Μία από τις πιο εντυπωσιακές γέφυρες της Ιόνιας οδού είναι η γέφυρα Τσαγκαρόπουλου, η οποία σήμερα θεωρείται πλέον σαν ένα θαύμα της τεχνολογίας και της επιστήμης.
Το μήκος της ανέρχεται στα 447,7 μέτρα και θεωρήθηκε ως μία από τις πιο δύσκολες στην κατασκευή. Κατασκευάστηκε με τη μέθοδο της συμμετρικής προβολοδόμησης, η οποία εφαρμόζεται σε παρόμοιου τύπου έργα. Αποτελείται από εννέα μεσοβάθρα, αλλά το ύψος της είναι αυτό που της προσδίδει ακόμη πιο εντυπωσιακό χαρακτήρα.
H επιβλητική αυτή γέφυρα στο Τσαγκαρόπουλο με μέγιστο άνοιγμα 162 μέτρα, βρίσκεται πλέον στη λίστα με τις μεγαλύτερες γέφυρες προβολοδόμησης στον ελλαδικό χώρο.
Ομως το πιο εντυπωσιακό είναι ότι στη γέφυρα αυτή εφαρμόστηκαν οι πιό σύγχονες τεχνικές στη δόμηση μεγάλων γεφυρών.
Μια από αυτές τις τεχνικές ήταν και η τοποθέτηση εφέδρανων.
Για έργα αυτού του μεγέθους τα εφέδρανα δεν αποτελούν συνηθισμένο εξοπλισμό. Κάθε εφέδρανο ζυγίζει 998 κιλά, έχει διαστάσεις 166x73cm και επιτρέπει την ομαλή ολίσθηση της γέφυρας επί του σταθερού έδαφους μέχρι και 925 χιλιοστά!
Αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι ο τρόπος εγκατάστασης των εφέδρανων.
Για έργα αυτού του μεγέθους τα εφέδρανα δεν αποτελούν συνηθισμένο εξοπλισμό. Κάθε εφέδρανο ζυγίζει 998 κιλά, έχει διαστάσεις 166x73cm και επιτρέπει την ομαλή ολίσθηση της γέφυρας επί του σταθερού έδαφους μέχρι και 925 χιλιοστά!
Αλλά το πιο εντυπωσιακό είναι ο τρόπος εγκατάστασης των εφέδρανων.
Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, για να εγκατασταθούν οι “βάσεις” στις οποίες εδράζεται ολόκληρη η γέφυρα, θα πρέπει τμήμα του φορέα να ανυψωθεί και να στηριχθεί προσωρινά και αυτό δεν είναι απλή υπόθεση.
Χρησιμοποιήθηκαν κατάλληλοι γρύλοι ανύψωσης οι οποίοι “σήκωσαν» βάρος περισσότερο από 730 τόννους για να σταθεροποιήσουν τελικά το κάθε ακρόβαθρο του φορέα, 20 εκατοστά ψηλότερα!
Αν και η ανύψωση ήταν μεγάλη, στο στενό αυτό διαθέσιμο χώρο, έπρεπε να γίνουν λεπτομερείς εργασίες με ακρίβεια.
Για την ασφαλή ανύψωση δεν ήταν επιθυμητό να υπάρχει μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στον δεξιό και τον αριστερό κορμό του κάθε βάθρου. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκαν ηλεκτρονικά μηκυνσιόμετρα ακριβείας που κατέγραφαν αυτόματα τη διαφορά ανύψωσης στα δύο άκρα, προσφέροντας έτσι ένα ακόμη βαθμό ασφάλειας στις εργασίες ανύψωσης.
Χρησιμοποιήθηκαν κατάλληλοι γρύλοι ανύψωσης οι οποίοι “σήκωσαν» βάρος περισσότερο από 730 τόννους για να σταθεροποιήσουν τελικά το κάθε ακρόβαθρο του φορέα, 20 εκατοστά ψηλότερα!
Αν και η ανύψωση ήταν μεγάλη, στο στενό αυτό διαθέσιμο χώρο, έπρεπε να γίνουν λεπτομερείς εργασίες με ακρίβεια.
Για την ασφαλή ανύψωση δεν ήταν επιθυμητό να υπάρχει μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στον δεξιό και τον αριστερό κορμό του κάθε βάθρου. Για το λόγο αυτό χρησιμοποιήθηκαν ηλεκτρονικά μηκυνσιόμετρα ακριβείας που κατέγραφαν αυτόματα τη διαφορά ανύψωσης στα δύο άκρα, προσφέροντας έτσι ένα ακόμη βαθμό ασφάλειας στις εργασίες ανύψωσης.
Η παραπάνω τεχνική ανύψωσης, για μένα έχει μια συναισθηματική και επιστημονική αξία, αφού ήταν αντικείμενο εργασίας μου στο μάθημα της Μηχανικής, στα φοιτητικά μου χρόνια.
Αλλά, εκτός από τις εργασίες εγκατάστασης των εφεδράνων, άλλες εργασίες που απαιτούσαν υψηλή τεχνογνωσία ήταν και οι εργασίες μετέντασης.
Η γέφυρα αποτελείται από δύο ξεχωριστούς κλάδους που κατασκευάστηκαν με τη μέθοδο της συμμετρικής προβολοδόμησης. Συνολικά περιλαμβάνονται 396 τένοντες που ο καθένας περιέχει 22 συρματόσχοινα χάλυβα.
Οι μεγαλύτεροι τένοντες έχουν ενιαίο μήκος μεγαλύτερο από 160 μέτρα! Κατά την τάνυση τους στους 380 τόννους επιμηκύνθηκαν κατά 75 εκατοστά.
Για τη μετένταση, συνολικά για τους δύο κλάδους της γέφυρας εγκαταστάθηκαν 27 χιλιόμετρα τενόντων, τοποθετήθηκαν 592 χιλιόμετρα συρματόσχοινων χάλυβα με συνολικό βάρος 700 τόννων και αντλήθηκαν περισσότερα από 192.000 λίτρα ενέματος.
Η γέφυρα αποτελείται από δύο ξεχωριστούς κλάδους που κατασκευάστηκαν με τη μέθοδο της συμμετρικής προβολοδόμησης. Συνολικά περιλαμβάνονται 396 τένοντες που ο καθένας περιέχει 22 συρματόσχοινα χάλυβα.
Οι μεγαλύτεροι τένοντες έχουν ενιαίο μήκος μεγαλύτερο από 160 μέτρα! Κατά την τάνυση τους στους 380 τόννους επιμηκύνθηκαν κατά 75 εκατοστά.
Για τη μετένταση, συνολικά για τους δύο κλάδους της γέφυρας εγκαταστάθηκαν 27 χιλιόμετρα τενόντων, τοποθετήθηκαν 592 χιλιόμετρα συρματόσχοινων χάλυβα με συνολικό βάρος 700 τόννων και αντλήθηκαν περισσότερα από 192.000 λίτρα ενέματος.
Ετσι, όταν σε λίγες εβδομάδες, θα περνάτε πάνω από αυτή τη γέφυρα, διασχίζοντας αυτά τα δύσκολα ορεινά εδάφη της Ηπείρου, με ταχύτητα πάνω από 120 χλμ την ώρα, να ξέρετε ότι εκατοντάδες άνθρωποι, από επιστήμονες μηχανικούς μέχρι τεχνίτες, εργάστηκαν σκληρά και εφαρμόστηκε για τη δική μας ασφάλεια υψηλή τεχνολογία αιχμής στα δομικά έργα.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιο σας εδώ!