Του Χρήστου Μέγα*
Το υγειονομικό περιβόλι που λέγεται Άρτα όχι μόνο δεν εισφέρει, στο μέτρο που θα μπορούσε, στην θωράκιση του πληθυσμού έναντι των ιώσεων (και, κυρίως, του κορονοϊού), αλλά κρατά οικονομικά χαμηλά τον Νομό μας.
1.Φέτος, για να ξεκινήσουμε αισιόδοξα, το ακτινίδιο πληρώθηκε πολύ καλά. Σε σημείο που η μειωμένη παραγωγή υπερκαλύφθηκε και το γεωργικό εισόδημαμάλλον βελτιώθηκε. Αυτή η ευλογία όμως ας μη δώσει το έναυσμα να ξεριζώσουμε εσπεριδοειδή για να αντικαταστήσουμε τις καλλιέργειας. Ευτυχώς ο κάμπος της Άρτας έχει ακόμη πολλά χέρσα χωράφια προκειμένου να επεκταθούν τα ακτινίδια…
2.Αντιθέτως οι ελιές, ειδικά οι πράσινες και καλαμών, απορροφήθηκαν σε τιμές κάτω του κόστους γιατί οι «αγορές» μοιάζουν επιφυλακτικές. Και η μεγάλη παραγωγήδεν αποτελεί δικαιολογία. Αρκεί κάθε φορά η πατρίδα μας να βρίσκει νέες και μαζικές (πολυπληθείς) αγορές. Να μην «ενοχοποιούμαι» την παραγωγή (όπως εξάλλου και την παραγωγικότητα των αγροτών μας), αλλά να οικτίρουμε τους αρμόδιους όταν δεν ανοίγουν αγορές για τα ελληνικά προϊόντα. Η απορρόφηση της επεξεργασμένης ελιάς είναι τώρα το στοίχημα, καθώς αποτελεί προϋπόθεση για καλύτερος τιμές την επόμενη καλλιεργητική περίοδο.
3.Τα κτηνοτροφικά προϊόντα (αρνί, κατσίκι, κοτόπουλο, χοιρινό) υπέκυψαν στην «κλειστή» οικονομία. Ειδικά τα αρνιά και τα κατσίκια έχασαν το 30%-35% της τιμής με το διάγγελμα του Μητσοτάκη για το «κλείδωμα» της οικονομίας. Και, όπως στο πρώτο lockdown, ο πρωθυπουργός δεν συνόδευσε τις εξαγγελίες με μέτρα στήριξης για τους αγρότες. Καθώς μπαίνουμε στην τελική ευθεία για τα Χριστούγεννα οι πωλήσεις αναβάλλονται λόγω ακύρωσης των γιορτινών τραπεζιών. Και οι παραγωγοί καταγράφουν ζημιές. Μάλιστα, η δεύτερη και αχρείαστη καραντίνα (καθώς επιβλήθηκε λόγω άτσαλου ανοίγματος της οικονομίας), ήρθε αθροιστικά στις ολέθριες επίπτωσηςτης περασμένης άνοιξης. Το άνοιγμα της Χριστουγεννιάτικης αγοράς δεν αφορά μόνο τα κλαμπ. Ας το εμπεδώσουν οι τοπικοί παράγοντες και οι αρμόδιοι όπου και εάν βρίσκονται ότι η ζωική παραγωγή κινδυνεύει να μείνει το στάβλο. Με ανυπολόγιστες συνέπειες για τους κτηνοτρόφους και την περιφέρεια.
4.Τα μανταρίνια και, οσονούπω, το πορτοκάλι δέχονται ισχυρές πιέσεις και υπάρχει ορατός ο κίνδυνος να μείνει αδιάθετη η παραγωγή. Οι επόμενες ημέρες είναι κρίσιμες: Αφενός για να κοπεί το μανταρίνι και αφετέρου για να ενημερωθούν οι αγρότες ώστε να αντέξουν στις πιέσεις και να διαθέσουν το πορτοκάλι λίγο αργότερα. Ίσως τον Ιανουάριο η κατάσταση βελτιωθεί, ιδίως εάν αναλάβουμε πρωτοβουλίες.
Διαδικασίες προβολής - Μέτρα προώθησης
Όμως, για να είναι αποτελεσματικό αυτό χρειάζεται πρώτασφαιρική και άμεση-απ ευθείας ενημέρωση των παραγωγών και μια καμπάνια προώθησης των αγροτικών προϊόντων.
Ένας χυμός πορτοκάλι την ημέρα θα πρέπει να βρίσκεται στο πρωινό κάθε οικογένειας. Θα πρέπει να πειστούν οι γονείς, ειδικά αυτοί που εργάζονται από το σπίτι, αφενός να καταναλώνουν και αφετέρου να προσφέρουν στα παιδιά τους φρούτα στην διάρκεια της τηλεκπαίδευσης.
Κυρίως όμως θα πρέπει να τεθεί ο μακροπρόθεσμος στόχος να μπει ο φυσικός χυμός στα σχολεία. Στα πλαίσιο των υγιεινών σνακ που (θα πρέπει να) διαθέτουν τα σχολεία, να τοποθετηθεί και ένα αυτόματος πωλητές φρέσκου χυμού. Είναι απαραίτητο για την καλή υγεία των παιδιών, βοηθάει την ελληνική οικονομία!
Άμεσα λοιπόν… χθες θα έλεγα, πρέπει να ξεκινήσει μια τέτοια καμπάνια. Οι φορείς του Νομού Άρτας, όσοι έχουν δημόσιο λόγο δεν πρέπει να ελεεινολογούν ή να απλώς να φωτογραφίζονται δίπλα ή πάνω από καταστραμμένεςπεριουσίες. Τους είχα προειδοποιήσει εδώ και 2,5 μήνες με άρθρο στον τοπικό τύπο (δείτε δημοσιεύματα 14 & 15 /9/20), είχα προτείνει συγκεκριμένες δράσεις με δημόσιες παρεμβάσεις.
Πρέπει να βγούμε όλοι μπροστά, να απαιτήσουμε μια διαφημιστική προβολή ανάλογη της (υγειονομικής και οικονομικής) κρίσης που βιώνουμε, αντάξια της παραγωγής μας, με βάση τους στόχους που έχουμε για την παραγωγή μας και τα παιδιά μας.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιο σας εδώ!