ΦΡΟΝΤΗΣΤΗΡΙΟ "ΦΙΛΟΛΟΓΙΚΟΝ"
Κ. ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ - Γ. ΚΟΛΙΟΥ
ΤΗΛ. 26810-21021
ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ
Α1. ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Η σημασία των αρχαίων χώρων θέασης και ακρόασης είναι το θέμα που αναπτύσσεται στο παρόν κείμενο. Ο συγγραφέας επισημαίνει ότι μέσω της αρχιτεκτονικής τους υπηρετούσαν την ιδέα της δημοκρατίας ενώ με την ανάπτυξη του λόγου παρείχαν πραγματική ψυχαγωγία. Το σημαντικότερο όμως είναι ότι οι χώροι αυτοί μπορούν και σήμερα να εξυπηρετήσουν τον σκοπό της δημιουργίας τους και να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν. Παρά τη φθορά που έχουν υποστεί μπορούν να ενταχθούν βιωματικά στη σύγχρονη ζωή, γεγονός που θα συμβάλει στην επαφή του κοινού με τα μνημεία. Απαιτείται τέλος η συνεργασία των αρμόδιων και η οργάνωση εκδηλώσεων ώστε τα μνημεία να προστατευτούν και να ενταχθούν βιωματικά στη ζωή μας.
Β1.
αà Σωστό
β à Λάθος
γ à Λάθος
δ à Λάθος
ε à Σωστό
Β2α) Τρόποι ανάπτυξης της έβδομης παραγράφου
1. Αίτιο- αποτέλεσμα : Το αίτιο είναι « η καταγραφή των μνημείων» και αποτέλεσμα « θα προσφέρει ένα πολύ σημαντικό εργαλείο στη διαχείρισηαυτού του πλούτου».
2. Διαίρεση: Διαιρετέα έννοια « όλα τα μνημεία». Μέλη της διαίρεσης « των πολύ η λιγότερο γνωστών….μαρτυρίες». Ως διαιρετική βάση μπορεί να θεωρηθεί « η καταγραφή».
3. Παραδείγματα: «δηλαδή…. ανάδειξής τους».
Β2β)
Πρώτα απ’ όλα: Αρχικά, Πρωτίστως
Παράλληλα: Ταυτόχρονα, Συγχρόνως, Επιπρόσθετα
Εξάλλου: Άλλωστε
Β3α) Συνώνυμα
εκτυλίσσεται: διαδραματίζεται, συμβαίνει
κατάλοιπα: απομεινάρια, υπολείμματα
επιδίωξη: στόχος, σκοπός
προσέγγισης: πλησιάσματος, επαφής
ολοκληρωμένη: πλήρης, σφαιρική
B3β) Αντώνυμα
αναπτυσσόταν ≠ περιοριζόταν, συμπυκνωνόταν
δράση ≠ αδράνεια, παθητικότητα
ερευνημένων ≠ ανεξερεύνητων, ανεξιχνίαστων
γνωρίζουμε ≠ αγνοούμε
ανάδειξης ≠ υποβάθμισης, υπονόμευσης
Β4α) Με την χρήση της διπλής παύλας ο συγγραφέας παραθέτει στοιχεία επεξηγηματικά για τα μνημεία.
Β4β) Στο κείμενο κυριαρχεί το γ’ πρόσωπο (ενικό και πληθυντικό), με το οποίο ο συγγραφέας εξασφαλίζει την αντικειμενικότητα των απόψεών του και δημιουργεί ύφος σοβαρό και επίσημο.
Γ1.
ΠΡΟΛΟΓΟΣ
Κυρίες και κύριοι
Η διατήρηση και ανάδειξη των μνημείων του τόπου μας αποτελεί σήμερα εθνική προτεραιότητα σε μια εποχή παγκοσμιοποίησης αλλά και αμφισβήτησης της χώρας μας. Ιδιαίτερα για εμάς τους νέους η διαφύλαξη της πολιτιστικής κληρονομιάς είναι ιερό χρέος.
Α’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: ΛΟΓΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΟΠΟΙΟΥΣ ΠΡΕΠΕΙ ΤΟ ΕΥΡΥ ΚΟΙΝΟ ΝΑ ΓΝΩΡΙΣΕΙ ΤΑ ΜΝΗΜΕΙΑ
♦ Τα μνημεία είναι οι αδιάψευστοι μάρτυρες της ιστορικής διαδρομής και της πολιτιστικής παραγωγής των Ελλήνων. Λειτουργούν ως «πόροι μνήμης» για το λαό και είναι βασικά στοιχεία της πολιτιστικής μας κληρονομίας.
♦ Είναι στοιχείο εθνικής ταυτότητας, μέσο συσπείρωσης και εθνικής ομοψυχίας.
♦ Παρέχουν πληροφορίες για το παρελθόν, αναδεικνύουν τις αξίες των προγόνων μας (δημοκρατία, μέτρο), εμπνέουν τις νέες γενιές και είναι βάση της δημιουργίας στο παρόν και στο μέλλον.
♦ Για τον επισκέπτη- ευλαβικό προσκυνητή αποτελούν αφορμή για φιλοσοφικό στοχασμό, για ενδοσκόπηση και προσωπικό απολογισμό. Έτσι η επαφή με τα μνημεία αποβαίνει μέσω ανθρωπιστικής παιδείας και καλλιέργειας.
♦ Αποτελούν δείγματα υψηλής αισθητικής, μιας αξίας τόσο απαραίτητης σε μια εποχή ακαλαισθησίας. Είναι δεμένα εκπληκτικά με το φυσικό τοπίο και αποδεικνύουν τον σεβασμό των ανθρώπων του παρελθόντος προς την φύση.
♦ Μπορούν να φιλοξενήσουν σύγχρονες δραστηριότητες πολιτισμού, τέχνης, πολιτικής και επιστήμης και έτσι να συνδέσουν το παρελθόν με το παρόν. Η βιωματική τους ένταξη στην σύγχρονη ζωή θα συμβάλλει και στην ολοκληρωμένη προστασίας τους αλλά και στην καλύτερη προσέγγιση των σύγχρονων ανθρώπων με το παρελθόν τους.
♦ Τέλος εκτός από πόροι μνήμης μπορούν να γίνουν και « πόροι χρήματος» αφού στα πλαίσια ενός οργανωμένου πολιτικού σχεδιασμού και αξιοποίησης του πολιτιστικού μας κεφαλαίου μπορούν να αποτελέσουν μέσο ενίσχυσης του τουρισμού και της οικονομίας της χώρας μας.
Β’ ΖΗΤΟΥΜΕΝΟ: ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΜΕ ΤΙΣ ΟΠΟΙΕΣ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ ΚΑΙ ΕΙΔΙΚΟΤΕΡΑ ΟΙ ΝΕΟΙ ΘΑ ΕΞΟΙΚΕΙΩΘΟΥΝ ΜΕ ΑΥΤΑ
• Εκπαίδευση:
- μετάδοση ουσιαστικής γνώσης σχετικά με την αξία και κυρίως την ιστορία των μνημείων
- βιωματική επαφή - οργανωμένες επισκέψεις
- προγράμματα όπως η δράση: «υιοθετείστε ένα μνημείο» (βλ. σχολικό βιβλίο κείμενο «Σχολεία υιοθετούν μνημεία»)
- εκπόνηση εργασιών από τους μαθητές και διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων
- αξιοποίηση ηλεκτρονικών μέσων (εικονική περιήγηση σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους)
- διαθεματική εκπαίδευση (διάχυση πληροφοριών γύρω από τα μνημεία σε μεγαλύτερο φάσμα)
• Τοπική αυτοδιοίκηση:
- Διοργάνωση πολιτιστικών εκδηλώσεων σε αρχαιολογικούς χώρους της περιοχής
- Διοργάνωση αθλητικών εκδηλώσεων μαζικής συμμετοχής
- Οργανωμένες περιηγήσεις και ξεναγήσεις στα μνημεία της περιοχής.
- Συνεργασία Δήμου και σχολείων
• Οικογένεια:
- επισκέψεις σε μουσεία και αρχαιολογικούς χώρους.
• Μ.Μ.Ε:
- Διαφημιστικές εκστρατείες που προωθούν τον πολιτισμό και εκπομπές αφιερωμένες στα μνημεία και στις αντίστοιχες πολιτιστικές εκδηλώσεις.
• Ενεργοί πολίτες:
- Ανάληψη πρωτοβουλιών στα πλαίσια του πολιτιστικού εθελοντισμού.
• Μουσεία:
- Άνοιγμα στο ευρύ κοινό μέσω θεματικών εκθέσεων και προγραμμάτων με σχολεία.
Επίλογος:
Κλείνοντας, αξίζει να τονιστεί για άλλη μια φορά ότι η αναγνώριση της πολιτισμικής κληρονομιάς προκύπτει από τις δράσεις κάθε γενιάς που αποσκοπούν στην προσέγγιση και εξοικείωση με τα μνημειακά πολιτιστικά κατάλοιπα του τόπου μας. Στόχος μας οφείλει να είναι η αποτροπή του κινδύνου απώλειας του νοήματος του οποίου ζωντανοί φορείς είναι τα μνημεία, ώστε αυτό να μεταλαμπαδεύεται από γενιά σε γενιά ενδυναμώνοντας την αίσθηση της εθνικής ταυτότητας και τροφοδοτώντας δημιουργικά το μέλλον μας.
Αποφώνηση: Σας ευχαριστώ πολύ για το χρόνο σας και αναμένουμε την παρουσία σας στις εκδηλώσεις του Δήμου μας!
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου
Αφήστε το σχόλιο σας εδώ!